K2 Specjalistyczne Centrum Terapii Dzieci i Młodzieży
Podpis Kasi Wróż

Czym jest terapia ręki?

  • to zagadnienie interdyscyplinarne obejmujące wiedzę z różnych dziedzin. Tak szerokie podejście pozwala właściwie spojrzeć na sprawność ręki, czynniki zaburzające jej pracę oraz umożliwia uchwycenie trudności z jakimi boryka się dziecko.
  • to zestaw optymalnie dobranych ćwiczeń zależnych od stwierdzonego problemu, które nie obejmują samej ręki
  • to zestaw optymalnie dobranych ćwiczeń zależnych od stwierdzonego problemu, które nie obejmują samej ręki! Nasze ręce powiązane są z tułowiem i zależą od tego co dzieje się w centralnej części naszego ciała. Takie podejście jest zgodne z neurofizjologicznym kierunkiem rozwoju dziecka.
  • Kontrola nad ciałem rozwija się stopniowo, poczynając od głowy przechodząc w kierunku stóp, od osiągnięcia stabilizacji centralnej do sprawnego posługiwania się dłonią. Ruchy duże rozwijają się przed małymi, bardziej precyzyjnymi.
  • Należy pamiętać że terapia ręki nie dotyczy wyłącznie samej ręki!

Dla kogo?

Terapia ręki przeznaczona jest dla dzieci:

  • niechętnie podejmujących czynności manualne
  • mających znacznie obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej
  • mających problem w zakresie samoobsługi
  • z nadwrażliwością dotykową oraz niedowrażliwych dotykowo
  • niewidomych i słabowidzących (dłonie dla tych dzieci są zmysłem kompensującym uszkodzony analizator wzrokowy)
Terapia ręki

Cele terapii ręki

  • wspomaganie precyzyjnych ruchów rąk
  • poprawa umiejętności chwytu
  • wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia
  • wzmacnianie koncentracji
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • przekraczanie linii środka ciała
Dziecięca rączka rysująca po papierze

Efekty terapii

Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom i masażom zwiększamy:

  • sprawność ruchową całej kończyny górnej,
  • sprawność manipulacyjną dłoni,
  • umiejętność chwytu,
  • koordynację pomiędzy dłońmi
  • w efekcie daje nam to dużą niezależność w czynnościach codziennej samoobsługi.